Svesni smo da je Facebook vodeća društvena mreža već duži niz godina. Njegova struktura je takva da lako ulazi u naviku i podsvest korisnika, te je vrlo teško nekada razgraničiti da li je FB samo društvena mreža ili nešto mnogo više od toga. Ono čime bih se pozabavio u ovom tekstu jeste nekoliko značajnih promena koje je Facebook uveo na planu poruka/chata/dopisivanja a koje su definitivno nastale sa dobrim razlogom ali i o tome ću pisati kasnije.

Facebook zna sve o vama

Najpre bih se osvrnuo na to da Facebook jeste neprikosnoveni lider među savremenim platformama na internetu. Šta nam to govori? Govori nam da je ova mreža zapravo nekoliko koraka ispred drugih mreža, a definitivno daleko ispred običnih korisnika interneta. Facebook-ov tim redovno analizira ponašanje ljudi na internetu, potrebe korisnika, materijal i sve ostalo što ima bilo kakve veze sa internetom uopšte, a grupa najboljih svetskih programera je tu da zaključke tima za analize pretvori u korisne i pre svega “potrebne” sadržaje i funkcije. Da bih vam ovo približio, daću vam jedan slikoviti primer: Facebook može precizno da pretpostavi kada ćete raskinuti vezu sa partnerom na osnovu sakupljenih podataka iz vaših interakcija, razgovora i drugog sadržaja na ovoj mreži. Zvuči zastrašujuće zar ne? I zvuči nekako “novo”, ali ova Facebook-ova “vidovitost” seže još iz perioda 2008-2011. kada je Bogdan Stejt analizirao statuse veza američkih korisnika. Druga zanimljiva mogućnost jeste ta da Facebook-ov algoritam pretpostavi kolika su vaša mesečna primanja, te vam na osnovu toga plasira ili ne plasira prodajni sadržaj određene cene.

Facebook zna sve o vama
FB: Sviđa ti se CEDEM? A šta misliš o Studentskom privrednom forumu?

Messenger day

Sada, kakve sve ovo veze ima sa slanjem poruka na Facebook-u? Pošto smo ustanovili da Facebook može pretpostaviti šta će se dešavati u našim životima, životima pojedinaca, pre nego što smo i sami svesni toga, zamislite tek šta može pretpostaviti na globalnom korisničkom nivou!
Uvođenjem nove funkcije Messenger Day, Facebook, budimo realni, oponaša funkciju sa Instagrama (Story) koji je, zapravo, njegovo vlasništvo, a čiji Story jeste kopija Snapchat-ove funkcije. Facebook kao gigant sebi može dozvoliti da iskopira tuđu funkciju, jednostavno kompanija je sigurna u sebe i zna da snapchat koristi 150 do 200 miliona korisnika, što je definitivno manje od Facebook-ovih milijardu i sedamsto miliona korisnika (a takođe i od pola milijarde Instagram korisnika).
Setite se samo, verovatno ste i vi kada se pojavio “Insta Story” rekli: “ma kakva je ovo glupa kopija Snapchata, ponižavaju se bla bla…”, u roku od par meseci svi su zaboravili da je to kopija, a insta story je počeo da se koristi mnogo više od osnovnog kačenja fotografija i snimaka na instagramu.

Zašto je ovo Facebook uradio? Shvatili su da u modernom svetu ljudi zapravo u neku ruku pate od toga da znaju što više o životima drugih. Zapravo velike društvene mreže su i nastale na tom principu. Prvo nas je stašno zanimalo šta poznati rade (Twitter sjajan primer), onda šta nam rade drugari iz detinjstva (Facebook), dok nije došlo do toga da devojke prate bivše devojke svojih momaka (Instagram) i tako dalje (Snapchat), da ne ulazimo u stvari koje zavise od pojedinaca. Jednostavno, facebook je prepoznao da snapchat ima poentu, koja nekima deluje glupo, ali gledano kroz novac i postojanje firme definitivno postoji. I ne samo to, oni znaju da je iz dana u dan generalno sve manje strpljenje ljudi, i svesni su da će za neko vreme ljudi želeti da imaju samo jednu aplikaciju koja im nudi sve što im je potrebno u tom trenutku. Da neće želeti da se prebacuju sa snapchata na facebook pa na instagram, pa sve u krug, već da će želeti sve funkcije da imaju na istom mestu, a ko ima najbolji startni položaj? Upravo tako.

Koja je njihova logika? Pretpostavimo da je facebook osoba, učesnik na tržištu, i da razmišlja o story proizvodu na sledeći način: “Okej, moj slabašni suparnik snepčet je doneo nešto novo na tržište. Međutim, na tržištu sam ja glavni baja. Uzeću njegov proizvod i servirati ga u svojoj instagram radnji za početak, da vidimo da li će se ljudi primiti iako to nije moj patent… Dobro, sada kada znam da ljudi žele da koriste isto ono što snepčet nudi i u mojoj maloj prodavnici, hajde da probam da to prodajem na veliko u svojoj glavnoj radnji. To ću uraditi iz prostog razloga: kod mene kupuje 10 puta više ljudi nego kod snepčeta i 3 puta više nego u mojoj manjoj instagram radnji. Ukoliko uz sve svoje proizvode (slike, video snimke, statuse, čet, reklame, stranice, grupe itd. itd. itd.) donesem i nešto novo za svojih milijardu i po kupaca oni će sami odabrati da li to žele da koriste ili ne. Ako im se baš svidi možda počnu da kupuju i u instagram radnji. Možda im se desi da odu i kod snepčeta na kraju ali ja ih već imam u tom trenutku kao svoje duple korisnike, i ne samo to kod mene imaju mnogo više artikala za konzumaciju, a kod snepčeta samo taj jedan. Kod njega je ringišpil, kod mene lunapark!”

I tu dolazimo do poente – sve na jednom mestu, ono što budućnost zahteva. Facebook zna da je ono što će se tražiti kroz neko vreme, zapravo, jedna aplikacija sa mnogo funkcija.

1475333362-6880
Kažeš nećeš da ga prodaš?

Messenger za pretraživače

Verovatno ste primetili da je Facebook umesto “inbox-a” uveo Messenger i u svojoj osnovnoj verziji za pretraživače na računarima. Ovo zaista nije iznenađenje ukoliko se još jednom osvrnemo na to da Facebook ide par koraka ispred drugih. Razloga za ovakav potez može biti mnogo, ja ću vam navesti samo neke od svojih razmišljanja na tu temu, ali nemojte ih shvatati kao definitivne i tačne jer je u pitanju subjektivno posmatranje.

Najpre se vratimo malo unazad. Sećate se momenta kada je Facebook pokrenuo svoju messenger aplikaciju za telefone i svima nam poslao poruku sa sadržajem tipa “instalirajte posebnu aplikaciju za poruke – pa link – jer uskoro neće biti moguće koristiti poruke sa standardne Facebook aplikacije”. Ovaj postupak je svakako razumljiv, na osnovu popularnog “mobile first” principa, gde se aplikacije, odnosno sajtovi, najpre adaptiraju tako da budu pristupačni na mobilnim uređajima.
Prva stvar rasteretili su i podelili svoje servere. Druga stvar olakšali su ljudima brzo komuniciranje putem mreže. Treća stvar rasteretili su nam memoriju telefona, pogotovo ukoliko facebook koristimo isključivo za razmenu poruka. Ima još milijardu prednosti, ali ostaviću vama da sami izvedete svoje zaključke o tome šta je vama lično donela ova podela. Ovim potezom spojili su lepo i korisno, ili možda bolje reći funkcionalno i potrebno. Kasnije se naravno pojavila i klasična verzija za računare u vidu odvojene aplikacije, ali je novi odeljak u verziji za pretraživače pravo osveženje.
Sada kada je Facebook napravio messenger odeljak i na verziji za pretraživače, možemo to posmatrati iz više uglova.
Prvo, ako govorimo o uglu korisnika, lepše je. Realno mnogo prijatnije sada izgleda odeljak za poruke nego što je to bilo ranije.
Druga stvar koje možda korisnik nije svestan jeste podsvesno usvajanje vizuelnog. Facebook je nedavno prešao tu granicu od milijardu dnevnih korisnika putem mobilnog telefona, tako da je velika većina korisnika upoznata sa messenger aplikacijom. Telefon nam je u ruci mnogo češće nego što koristimo računar i nekako smo već naučili da taj oblačić sa munjicom znači poruku i definitivno je ova promena pravi potez kako bi se dalje “gajila” naklonjenost prema mreži, svesno ili nesvesno.
Što se tiče praktičnosti i interesa firme, definitivno je jako bitno to što je manje potrebno samom sistemu da konvertuje sadržaj iz računarske u mobilnu verziju i obratno. Zamislite da sve što kažete, uvek, ceo život, morate da kažete na dva jezika. To je to.
Druga stvar što se tiče kompanije, definitivno je to što je lakši razvoj samog messengera i dodavanje feature-a za sam Messenger ukoliko je on posebna aplikacija, u tom slučaju nema mešanja programskog koda za chat i za feed, već se prati “single responsibility” princip.

Ovde, kao što možete pretpostaviti, leži nešto bitno za budućnost. Moja lična pretpostavka jeste da je facebook svestan da postajemo društvo koje se mnogo više bazira na pametnim telefonima nego na računarima. Računari su tu sve više poslovno, ali privatno se mnogo više bavimo telefonima. Jednostavno pretpostavka može biti da će se u određenom trenutku stvoriti prava spona ili most između računara i telefona, koja će biti nešto poput tableta ili nešto tako samo daleko korisnije i praktičnije. Kada dođe do toga, fejsbuk će već imati verziju koja je zapravo verzija između one za telefon i za računar, praktično neće biti više razlike, a samim tim moći će da se usele na taj most odmah i zauzmu prostora koliko god im treba, dok će se druge kompanije mučiti da svoj sadržaj prilagode tom “mostu” i u tome izgubiti mnogo novca, vremena a verovatno i korisnika.

Future facebook
Budućnosti ili… sadašnjost? 🙂

Ono što vam za kraj mogu reći kao savet:

Pratite Facebook-ov razvoj i verovatno ćete znati šta vas očekuje u budućnosti!

Piše: Nikola Ristić, osnivač M2GM Internet Marketing