Prethodne dve sedmice smo pisali o rok albumima koji su obeležili domaću muzičku scenu pre 20 godina, a sada je došlo vreme da vas podsetimo i na onu popularnu muzičku stranu koja je osvajala radio, TV stanice i diskoteke pre tih 20 godina.

Naime, tada je dens scena u regionu počela polako da odumire, a da bi se pojavio izvođač koji bi “spasio” taj muzički žanr, bilo je potrebno da donese neki nov, sveži pristup muzici te da inspiriše druge na bavljenje muzikom. Međutim, malo novih izvođača se tada pojavilo na sceni pa niko nije uspeo da motiviše druge ljude na bavljenje tim žanrom, ali su zato uspeli da novim i svežim pristupom muzici pridobiju ukus šire publike, dok su neki od njih, prilagođavajući se vremenu, uspeli da održe visok nivo popularnosti sa početka karijere.

S druge strane, domaća rep scena je tada bila u punom procvatu i sve više je pridobijala veliku publiku. U to vreme su se pojavili brojni rep izvođači koji su za temu svojih pesama najčešće uzimali aktuelno stanje u društvu i zemlji, mada je tu bilo i onih izvođača sa pesmama koje su govorili o provodu, ljubavi i izlascima.

Klasična zabavna muzika je takođe krenula masovno da oživljava, jer ljudima je bilo potrebno i nešto drugačije od turbo-folk zvuka.

Dakle, za listu od 30 pripremljenih albuma u ovoj kategoriji je bilo sijaset kriterijuma – kreativnost, popularnost izdanja, atraktivnost izvođača, hitovi… Sve pomalo je izvučeno za ovih 30 izdanja koja ćete videti u naredne tri sedmice. Lista počinje u plesnom ritmu koji su nam doneli tada popularni mladi izvođači koji su brzinskim putem stekli simpatije publike…

Tap 011 – Možda ti se vrati kao Lesi

O ovom fenomenu devedesetih ne treba trošiti neke suvišne reči budući da su zahvaljujući duhovitim pesmama uspeli da za kratko vreme osvoje publiku, a albumi iz 1995. i 1996. su bili prodati u velikim tiražima koji su se kretali u stotinama hiljada primeraka. Na putu tog uspeha su 1997. odlučili da publiku obraduju EP izdanjem “Možda ti se vrati kao Lesi” na kojem su se našle tri pesme: “Moda od labuda”, “Model iz sna” i naslovna numera “Lesi” koja se na albumu našla u čak tri različite verzije.

Uspeh ni ovaj put nije izostao zahvaljujući tome što su sve tri pesme postale veliki hitovi, te su sa pravom opravdali titulu najtraženijih izvođača u redovima tada jakog najstarijeg srpskog diskografa, RTS-a, za kojeg su objavili sve svoje albume sa Gocom i Ivanom kao ženskim vokalima.

Colonia – Vatra i led

Na kratko slećemo u Hrvatsku. Tvrdokorni dens zvuk je u to vreme bio na velikom umoru, a da bi taj zvuk opstao na sceni, normalno, trebalo je da se pojavi neki nov izvođač koji će sa sobom doneti neke nove trendove, te inspirisati druge da idu korak napred. Ovu scenu su barem malo od propasti uspeli spasiti  klavijaturisti Boris Đurđević i Tomislav Jelić – Kameni i pevačica Indira Vladić, svih troje iz Vinkovaca, okupljeni pod imenom „Colonia”.

Na muzičkoj sceni su se pojavili 1996. sa singlom „Nek vatre gore sve” da bi godinu dana kasnije objavili i prvi album „Vatra i led” na kojem su se pored spomenutog prvog singla i naslovne numere našli od hitova i instrumental „Red Light Zone” i pesma koja je ponela titulu njihove „lične karte” – „Sve oko mene je grijeh”. Iako nisu uspeli motivisati ostale da se bore za opstanak tog žanra, ipak su uspeli održati karijeru koja ove godine zalazi u 21. godinu postojanja… a opstali su samo zahvaljujući tome što su uvek išli u korak sa vremenom prateći svetske tendencije u klupskom žanru. Regionalnu popularnost su uživali do sredine 2000-ih godina.

Moby Dick – Nostalgija

Povratak u Srbiju pravimo sa tada popularnim pop-dens duetom koji je izvodio pesme koje jesu zvučale komercijalno, ali su pravljene sa dušom iskazavši iskrene emocije prema svemu što ih je inspirisalo. Pogađate, radi se o tada najpopularnijem poslovno-emotivnom paru u Srbiji – Ani Stanić i Srđanu Čoliću koji su nastupali pod imenom „Mobi Dik”.

Prvi album „Kreni” su izdali 1994. godine, ali su najviše pažnje uzburkali drugim albumom izdatim za narodnjačkog diskografa „ZAM” 1995. godine sa tada ultimativnim hitovima „Kralj kokaina”, „Brate, prijatelju”, „Zar nije te stid”, „Nema nas više” itd.

Pod okriljem istog tog diskografa su 1997. izdali svoj treći, a drugi i poslednji album objavljenog pod okriljem te kuće, nazvan po najvećem hitu sa tog izdanja –  „Nostalgija”. Zanimljivost vezana za tu pesmu je ta da je Srđan tu pesmu posvetio svom ocu, a Ana ju je otpevala tako da se ona stavi u ulogu muževljeve supruge. Uspeh ni ovaj put nije izostao, a gotovo svaka od deset pesama, koliko ih se našlo na albumu je postala hit. Titulu ultimativnih hitova su pored spomenute pesme nosile i: „Dužna si mi ostala”, „Ubio sam čoveka zbog tebe”, „Marija”, “Vrati mi ljubav”, „Ne kitu u usta” i „Padrino”. Gde je postignut vrhunac, tu normalno dođe do prekida, a Ana i Srđan su baš na vrhuncu svoje karijere godinu dana kasnije odlučili da prekinu svoju saradnju. Ana je danas uspešna solo pevačica, dok je Srđan, shvativši da se od tog žanra ne može živeti, 20 godina kasnije aktivan kao režiser sinhronizacija crtanih filmova.

Razni izvođači – Time out

Na ovoj listi sa našlo mesto i za jedan kompilacijski album kojeg je objavila diskografska kuća “Komuna”, a u pitanju je album “Time out” sa deset novih pesama koje su promovisale nove domaće muzičke snage iz domena r’n’b i rep muzike okupljenih od strane Aleksandre Kovač kao urednika tog projekta uz malu pomoć sestre Kristine.

Sestre Kovač su bile zastupljene i kao učesnice na ovoj kompilaciji kroz dve pesme: modernom r’n’b pesmom “Da li znaš” koja se našla u dve verzije koju su otpevale njih dve i Kristinina solo pesma “Srebro i zlato” koje su bile itekako uspešne. Tu su one ostvarile i saradnju sa reperima Mad Mike-om i Camruttijem u pesmi nazvanoj po kompilaciji “Time Out” Zahvaljujući tom izdanju je Gruova pesma “Petak” u remiksovanoj varijanti sa “Del Arno Bendom” uspešno iskoristila drugu šansu da postane hit. Uspešna je bila i pesma “So i tekila” tada popularnih Monteniggersa.

Lee Man – Blesaurin

U to vreme je veliku popularnost uživao i avangardni novosadski muzičar Nikola Kostić poznatiji pod umetničkim imenom Lee Man. Te 1997. je objavio svoj treći album „Blesaurin” kojeg je objavio za trećeg izdavača u karijeri „Hi-Fi Centar” a kojeg je producentski potpisao nama tada nepoznat Vlado Georgiev.

Sa albuma, koji je bio podjednako uspešan kao i njegovi albumi iz 1995. i 1996. su se izdvojile pesme: „Idi od mene“, „Najgore su prevarene žene“, „Srce moje slatko“, „O my baby“ i „Šala mala“. Posle četvrtog albuma „Preterano“ iz 1998. se povukao iz javnosti i preselio u London. U srpsku javnost vratio se 2006. godine vrativiši se u svoj Novi Sad pritom reaktiviravši svoju nekadašnju karijeru.

Gloria – Tebi je suđeno

Kakva bi ovo lista bila kada ne bismo spomenuli one koji su u to vreme vladali muzičkom scenom, a danas spadaju u kategoriju „zaboravljenih asova”? Baš upravo na ovoj listi možete naći i jednog ženskog izvođača iz Novog Sada, a to je Vesna Blagojević poznatija kao Glorija kojoj su glavna obeležja za uspeh u to vreme bili duga kosa i kristalna boja glasa.

Posle prvog albuma objavljenog 1996. sa kojeg su se izdvojila pesma “Ne okreći se”, godinu dana kasnije je izdala i drugi album pod nazivom „Tebi je suđeno” sa kojeg su se izdvojile naslovna numera i pesme „Voleću te ja”, „Više nisi tu”, „Drugo ime za tugu” i „Uz tebe mogla sam sve”. Možda najzanimljiviji podatak u vezi izdavača albuma je taj da je kao izdavač njena prva dva albuma potpisana tada popularna diskografska kuća „ZAM” (Zabava Miliona) u vlasništvu Lepe Brene, Saše Popovića i Ganeta Đokića, brata pokojnog estradnog menadžera Rake. Iako su u to vreme objavljivali albume iz sveta narodne muzike, izuzetak je bio i poneki zabavnjak, kao što je i ona tada bila slučaj. Do 2003. je izdala još dva albuma, a potom se povukla iz javnosti. Danas vodi porodični život u Novom Sadu i sa suprugom vodi u tom gradu jedan kafe-restoran u kom i nastupa.

Zorana Pavić – Ljubav nema vlasti

Zorana Pavić, poznata i kao sestra od tetke glumca Dragana Bjelogrlića je prvu polovinu devedesetih obeležila velikim hitovima sa svojih prvih albuma: „Umiru za tobom vene”, “Kao lavina” i “Hoću da sam slobodna”; već sredinom te decenije pravi veliki zaokret u karijeri i to tako što je 1996. kao i tada publici nepoznata Glorija, potpisala ugovor za „ZAM“ produkciju i za njih izdala te godine hit album sa pesmama: „Žetva“, „Rat i mir“, „Jedina“, „Zli dečaci“ i „Ljubav što smo imali“.

Pod tim uspehom je za istu kuću naredne 1997. Izdala album „Ljubav nema vlasti“ koji je bio podjednako uspešan kao prethodni. Doneo je između ostalih i hitove: „Hoću da umrem dok me voliš“, „Oprosti, kriva sam“, „Plima i oseka“, kao i baladu „Sanjam te još“. Pored toga što je pažnju privukla pesmama, pažnju je tada privukla i ljubičastom bojom kose, postavši jedna od retkih pevačica koja je sa sobom nosila neobičnu boju kose. Ovo je ujedno bilo i njeno poslednje izdanje pod okriljem ZAM-a.

Ksenija Pajčin (Xenia) – Too Hot Too Handle

Za početak ovog serijala je uzeta najatraktivnija i najpoželjnija dama sa naše javne scene za kojom su momci „sekli vene”, a mnoge devojčice su po uzoru na nju počele da se bave plesom. Pevanje i ples ne spominjem slučajno u jednoj rečenici, budući da je bila aktivna na ta dva polja jer kad je bila na vrhuncu karijere, držala je i svoju plesnu školu. Kao igračica je imala upravo i svoje prvo javno pojavljivanje plešući u spotu Dragane Mirković za pesmu “Opojni su zumbuli” 1994. godine.

Godinu dana kasnije je dobila poziv repera Damira Radoičića – Dače da bude pevačica… bolje rečeno vokalno-igrački plejbek dekor dua “Duck” jer većinu tih pesama je otpevala čuveni vocal coach Marija Mihajlović. Nakon što je iskoristila kapacitet izgradnje karijere fatalne lepotice, njih dvoje su posle dve godine prekinuli saradnju i odlučila je da krene u solo karijeru a od producenata je dobila slobodu da može pevati kako hoće, te je samim tim u potpunosti iskoristila svoje (ne baš tako sjajne) vokalne mogućnosti koje je, dok je nastupala u duetu, samo u malom delu upotrebila, a prvi put je to učinila u čuvenom hitu “Hej Duck, ti si mrak”.

Na njenom prvom solo albumu “Too Hot Too Handle” izdatom te 1997. Za PGP-RTS se našlo osam pesama od kojih je polovina ponela titulu hitova. U pitanju su pesme „Nova žena” i „Sviđa mi se on” potpisane od strane producenta većinskog dela albuma Vojislava Aralice, kao i dve pesme koje su uradile sestre Kovač – „Čuvam ti leđa” i „Seksualnost”. Album je bio vrlo moderan za ono vreme, kombinacija pop, dens i r’n’b motiva. Pored skromnog talenta za pevanje, pokazala je i talenat za komponovanje kroz dve pesme, „Prošlo je” i „Osmeh”. Spot za pesmu „Sviđa mi se on” je privukao najviše pažnje zbog kadrova sa utakmica Peđe Mijatovića iskazavši na taj način simpatije prema njemu.

Models – Made in Belgrade

Popularne su bile i četiri isto tako zgodne i privlačne devojke sa tada uspešnim manekenskim karijerama okupljene u grupu od strane Milana Vrbića-Vrbe pod imenom “Models”, sa ciljem promovisanja mode kroz muziku.

Njih četiri kao ekipa su pažnju javnosti skrenule pojavljivanjem u spotu tada popularnog repera Grua za njegov hit “Biću tu”, dok su Ivana Stamenković-Sindi i Sandra Meljničenko (tada Nikolić) samostalno ostvarilvale i pojavljivanja u spotovima tada popularnih grupa „Divlji Kesten” i „Funky G”, Cece Ražnatović, Željka Samardžića i Zdravka Čolića.

Spomenuto je da je poenta bila da se promoviše moda kroz muziku, pa su devojke na prvom albumu samo otvarale usta, a umesto njih su pevale četiri školovane pevačice na čelu sa legendarnom Tanjom Jovićević. Obeležja za uspeh su im bile oskudno odevanje i seksualno izazovne pesme. Hitovi su bile pesme „Jedan, dva”, „Sexy Taxi”, „Šef stanice” i „Rano je”. Posle promovisanja prvog albuma grupu su napustile Ivana Berendika i jedina plavuša u sastavu Mirjana Karanović – Mimi, a na njihovo mesto su došle Ivanina mlađa sestra Nevena (danas Adžemović) i Nadežda Jokić. Danas grupa funkcioniše u sasvim drugačijoj postavci, a originalna postava iz koje je jedino kao originalna članica jedino preživela Ivana-Sindi se razišla 2004. godine.

Voodoo Popeye – Voodoo Epopeye

Za kraj prvog dela je sačuvano najunikatnije izdanje na domaćoj rep sceni te 1997, a to je prvi album Radenka Stojakovića poznatijeg kao Vudu Popaj nazvanog “Voodoo Epopeye”.

Već svojim prvim singlovima “Otmičar” i “Karantin” je uspeo da osvoji publiku i to zahvaljujući duhovitim pesmama u kojima je na otvoren način, kao okoreli hipster kritikovao ondašnje “elitne” ljude, kao što je to radio u pesmama “Nije ti fazon” i “Voodooinstalater”. Ljubavnom tematikom su se bavili “Karantin” i polovično obrađena pesma “Katrin” Đorđa Balaševića. Pesmom “RAP Sodia” je uspeo predvideti NATO agresiju koja se dogodila dve godine kasnije…

Sve u svemu, taj album je do danas ostao njegov najuspešniji, a svako naredno izdanje je bilo manje uspešno uprkos kvalitetu pesama.

Nastavak sledi…


Piše: Đorđe Vesković