Verovatno ste se i sami zapitali zašto se u poslednje vreme toliko priča o društvenim mrežama, marketingu i oglašavanju na duštvenim mrežama, kreiranju zajednice na mrežama i sl. U ovom tekstu ćemo se baviti upravo tim pitanjem. Pokušaću da vam  na što jednostavniji način približim sve prednosti koje društvene mreže pružaju vašem biznisu.

U dosadašnjem poslovanju M2GM marketing tima, mogli smo zaključiti da potencijalni klijenti svojim pristupom i mišljenjem razvrstavaju sebe u nekoliko grupa. Primarna podela jeste na one koji su svesni da su društvene mreže bitne za njihov posao i one koji nisu.

Te dve grupe se mogu raščlaniti na po još dve grupe: Prva  se deli na – one koji znaju zašto društvene mreže treba koristiti u poslovanju i one koji, iako znaju da su društvene mreže potrebne, nisu sigurni šta im sve to one pružaju i kako će tačno doprineti njihovom poslovanju. U drugoj grupi imamo podelu na – ljude koji su zainteresovani da budu upućeni u ovaj novi vid poslovanja i one koji su potpuno tadicionalno (u biznis smislu) okrenuti, te odbijaju da razmisle o inovacijama. Samim tim dolazimo do podele na nove dve grupe: zainteresovani za proširenje posla kroz društvene mreže i nezainteresovani (iz našeg ugla zainteresovani za saradnju (3/4) i oni koji to nisu (1/4)).

potencijalni klijenti marketing na drustvenim mrezama
Nacrtao sam ovu prostu shemu da bi vam bilo lakše da shvatite deo teksta iznad.

Iz navedenog dolazimo do zaključka da je u dve od tri situacije u kojima su potencijalni klijenti zainteresovani za saradnju neophodno dodatno objasniti šta to društvene mreže pružaju firmama i poslovođama. To je upravo razlog zašto sam se odlučio da napišem ovaj tekst. Ono što je uzrok neinformisanosti biznismena u Srbiji jeste činjenica da su društvene mreže u biznis smislu doživele pravu ekspanziju u svetu u poslednjih par godina, a da se kod nas tek nedavno počelo sa razmišljanjem o primeni društvenih mreža u poslu. Iz toga sledi da je još uvek jako mali broj ponuđača usluga iz ove oblasti, predavača još manji, a naučnih radova na srpskom jeziku o poslovanju putem društvenih mreža gotovo i da nema. Zbog toga ću pokušati da vam ovde, deo po deo, objasnim najbitnije elemente i prednosti društvenih mreža u smislu poslovanja.

Zašto je potrebno uključiti društvene mreže u poslovanje?

Navešću vam dva glavna razloga: vreme i poverenje. Živimo u zaista brzom vremenu, jako je teško privući pažnju ljudi na bilo koji način, jer se po nekim naučnim studijama vremenski okvir u kojem ljudi odlučuju da li ih nešto zanima ili ne sveo na svega 3 do 7 sekundi. Sve što predugo traje, ili zahteva od ljudi da promene mesto svog fokusa ispada iz ove igre. Tako dolazimo do činjenice da TV reklame, bilbordi, flajeri, radio reklame i sve druge tradicionalne oblasti komunikacije sa potencijalnim kupcima(korisnicima) ispadaju iz ove igre. Iako još uvek postoji ogromno korišćenje ovih kanala, oni više nisu toliko učinkoviti(u procentualnom smislu), zato se pojavljuje mesto koje društvene mreže počinju da(ili već) popunjavaju. Poenta društvenih mreža u ovom smislu jeste u tome da je sadržaj koji želimo da ponudimo već na mestu gde je fokus potencijalnih kupaca. Društvene mreže okupljaju veliki broj ljudi različitih profila i interesovanja, a mi imamo mogućnost da kroz društvene mreže formiramo tačan profil potrebnih korisnika naših usluga ili kupaca našeg proizvoda. Pritom, ne moramo da teramo te korisnike da pomere svoj fokus, ne moramo da im prekinemo sadržaj koji ih zanima ili im odvlačimo pažnju nasilno. Ne, društvene mreže su tako koncipirane da naš sadržaj kao ponuđača postaje dobrodošao među drugim sadržajem. Upravo ovo se uklapa u napomenutu činjenicu o pažnji i fokusu.

Osim toga, zahvaljujući društvenim mrežama možemo da koncipitramo preciznu grupu ljudi kojoj će se naš sadržaj prikazivati. Samim tim dolazimo do mogućnosti koju nismo imali nikada do sada u smislu marketinga. Kada zakupimo prostor TV reklame, bilbord, bilo šta slično, naša reklama se pojavljuje različitim ljudima, od kojih dobar deo nisu oni koje bi ta reklama zanimala. Na društenim mrežama je to drugačije, možemo odabrati dovoljno precizne smernice i plasirati sadržaj tačno onom tipu ljudi koji nam je potreban. Samim tim počinjemo da gradimo poverenje sa potrošačima jer se oni osećaju bitnima, vide da je firma izabrala baš njih i imponuje im što ta firma zna da ih prepozna kao zainteresovane. Osim toga, kada smo već kod poverenja i psihologije ljudi na mrežama, dolazimo i do činjenice da ljudi nesvesno usvajaju sav sadržaj na društvenim mrežama kao idealan za sebe, jer su sami izabrali koga i šta će tamo pratiti. Kada se tome doda prethodno pomenuta mogućnost prepoznavanja njihovih potreba, već gazimo duboko u formiranje poverenja.

Iz svega navedenog, lako je zaključiti da društvene mreže definitivno mogu doprineti, ali ne samo to, mogu zauzeti i lidersko mesto platforme za poslovanje svake firme. Još jedna jako bitna činjenica doprinosi da se odlučimo za društvene mreže – ušteda. Društvene mreže su mnogo jefiniji kanal komunikacije sa potrošačima od bilo kog drugog kanala, potrebno je samo precizno odrediti šta je to što oni žele da vide u vašem sadržaju, i šta vi želite da ponudite.

social-media-applications-000019365398-100264185-primary-idge

Kako postaviti ciljeve vezane za drušvene mreže?

Ciljevi moraju biti realni i u skladu sa filozofijiom društvene mreže na kojoj se plasira sadržaj. To znači da ne možemo na svakoj društvenoj mreži postupati na isti način. Prvi i osnovni razlog jeste u tome što ne okuplja svaka društvena mreža isti tip ljudi. Iz toga izlazi druga činjenica – da nije svaka društvena mreža koncipirana na isti način.  Potrebno je odrediti primarnu društvenu mrežu koja je najpodobnija za plasiranje vašeg sadržaja, a potom je potrebno odrediti i druge mreže koje bi bile “pratnja”. Ciljeve ćemo najbolje odrediti tako što ćemo analizirati potrebe ljudi koji spadaju među one koje zanima naš sadržaj(sada kada pominjem sadržaj podrazumevam prezentovanje proizvoda i usluga jer sadržaj mora biti jednako dobar kao proizvod ili usluga koju nudimo). Moramo biti svesni vremenskog okvira u kojem želimo postići rezultate, jer kreiranje zajednice na društvenim mrežama nije nešto što se desi preko noći. Potrebno je vreme, strpljenje i konstantan rad. Ciljevi treba da budu usmereni na kreiranje svesti o brendu, odnosno o izgradnji samog brenda. Morate osluškivati zajednicu i truditi se da pronađete ciljeve koji su zapravo ciljevi i vaše firme i potrošača. Tržište se bazira na kompromisu, tako je i na društvenim mrežama, morate pružiti sve od sebe da postignete ono što potrošači žele, da bi vam se to vratilo kroz prodaju.

Oštro definisani ciljevi mogu biti:

  • Povećanje praćenja na društvenim mrežama
  • Povećanje komunikacije sa potrošačima putem društvenih mreža
  • Povećanje prodaje putem društvenih mreža
  • Povećanje prodaje u prodavnici uticajem društvenih mreža
  • Povećanje saradnje

U ciljeve spada sve ono što spada inače u ciljeve firme, samo što se mora definisati u smislu društvenih mreža. Razmislite o ciljevima svoje firme i pokušajte to da predstavite “žargonom” društvenih mreža. To su vaši ciljevi na društvenim mrežama.

Kako se posvetiti ostvarenju postavljenih ciljeva?

Ciljevi se putem društvenih mreža postižu isključivo formiranjem zajednice. Zajednica jeste skup svih pojedinaca koji prate rad vaše firme putem društvenih mreža. Morate biti u konstantnoj komunikaciji sa zajednicom i trduiti se da udovoljite njihovim potrebama. Kada shvatite šta je to tačno što zajednica želi, možete im to i ponuditi, naravno na način koji odgovara vašoj firmi. Ovo se odnosi bukvalno na sve. Daću banalan primer: Shvatili se da najveći broj ljudi u vašoj zajednici voli ljubičastu boju, ali vaš proizvod mora biti upakovan u belo, napravite reklamu (poster, klip, baner…) na kojem će vaš beli proizvod stajati na ljubičastoj podlozi. Ima još hiljadu primera, ali bi se ovaj tekst previše odužio kada bih analizirao i predlagao o svakoj sitnici.

ciljevi poslovanja na drustvenim mrezama

Kako izgraditi zajednicu?

Nije lako izgraditi zajednicu na društvenim mrežama. Potrebno je da iz dosadašnjeg iskustva van društvenih mreža i, ukoliko imate mogućnost da saznate, iskustva firmi koje su poput vaše ali su od ranije na mrežama, izvučete sve one elemente za koje znate da bi bili primamljivi ljudima koje želite da privučete i fino ih upakujete i plasirate. Ne samo to, morate odskočiti. Morate se pojaviti kao neko ko će stajati čvrsto i odlučno tu gde jeste i biti praktično svetionik za sve te brodove u vidu korisnika. Osnova zajednice se formira dugo, a nikada ne prestaje da se širi(osim ako vi ne doprinesete tome). Na proširenje zajednice možete uticati na više različitih načina, a najpopularniji načini jesu sponzorisanje kvalitetnog sadržaja među ljudma koje bi on zanimao, reklamiranje na drugim stranicama na društvenim mrežama koje prate potencijalni članovi vaše buduće zajednice, dobra interakcija sa onima koji vas već prate i tome slično. Jako je bitno da budete svesni da morate konstantno biti tu uz svoju zajednicu, U SVOJOJ ZAJEDNICI, komunicirati sa zajednicom, morate biti oslonac za te ljude, biti neko ko im pruža sve od sebe. Samo tako ćete izgraditi poverenje, a kada izgradite poverenje, sve ostalo je samo održavanje što je mnogo lakši posao. Najbitnije je da nikada ne prestanete sa komunikacijom, jer prekid komunikacije znači prekid poverenja, razočaranje i odlazak ljudi iz zajednice. Zamislite samo, društvene mreže, u imenu im je društvo, zamislite da ste vi ona osoba koja kontaktira druge osobe samo kad joj nešto treba. Upravo zbog toga ne smete to biti ni na društvenim mrežama, jer će vas svi zaobilaziti i ostaviti same.

m2gm internet marketing prijatelji
Mala iskrena ekipa je bolja od velike ali lažne.

Kako odrediti sadržaj?

Što se tiče sadržaja morate biti originalni, kreativni i posvećeni potrebama zajednice. Mogu vam navesti samo u dve rečenice okvir kojeg treba da se držite: “Sadržaj mora biti jednako dobar koliko i proizvod ili usluga koja se nudi. Sadržaj mora biti raznovrstan i vremenski uokviren (u skladu sa trendovima ili inovativan sa jedne strane; sa druge strane ne možete forsirati da ljudi kupe sanke u julu).” Sve ostalo je na vama ili na onima kojima prepustite da za vas rade na društvenim mrežama.

 

Budite strpljivi!

Društvene mreže u smislu poslovanja definitivno jesu nešto neophodno i produktivno, ali morate biti svesni da je ovaj marketinški (ili uopšte poslovni) kanal isplativ na duži rok. On je jeftiniji i donosi velike rezultate, ali ništa od toga se ne dešava preko noći. Ne možete samo doći jedan dan, izručiti hrpu novca na društvene mreže i reći “hoću to i to”. Potrebno je strpljenje i konstantan rad, zato i jeste najbolje osloniti se na nekoga ko poznaje platforeme društvenih mreža i psihologiju ljudi na mrežama.


Piše: Nikola Ristić, M2GM marketing